صنایع روشنایی آداک نور

بیسون صنعت

راهنمای کامل انتخاب و خرید لامپ چراغ مطالعه

خرید لامپ چراغ مطالعه در دید افراد بسیاری ساده به نظر می‌رسد اما نوع لامپ و رنگ نور آن در عملکرد افراد تاثیر دارد. چراغ مطالعه تنها برای دانش آموزان یا دانشجوها و یا زمان مطالعه و درس خواندن استفاده نمی‌شود. بسیاری از مهندسان، نقاشان، عکاسان، آرایشگران، طراحان و افراد بسیار دیگری از این چراغ‌ها در زمان کار استفاده می‌کنند که هر کدام از این افراد نیاز به نوری خاصی دارند. اگر در زمان کار یا مطالعه از نور مناسب و کافی استفاده شود، چشم خسته نمی‌شود و تمرکز افزایش می‌یابد. در این مقاله ابتدا مشخصات بهترین نوع نور و لامپ برای زمان مطالعه و کار را معرفی خواهیم کرد، سپس انواع لامپ مناسب چراغ مطالعه دانش آموزی، اداری، مهندسی، نقاشی و عکاسی را بررسی خواهیم کرد.

بهترین نور برای مطالعه کدام است؟

پاسخ به این پرسش بسیار آسان است، اولین و بهترین نور برای زمان مطالعه و کار، نور طبیعی خورشید است. یک اتاق پرنور با پنجره‌های بزرگ، بهترین نقطه برای مطالعه و کار است. البته نباید میز کار و مطالعه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد، زیرا نور زیاد باعث حواس پرتی می‌شود.

بزرگترین مشکل نور طبیعی، در دسترس نبودن همیشگی و یکنواخت نبودن شدت آن در تمامی ساعت‌های شبانه روز است، بنابراین استفاده از منابع نور مصنوعی یک ضرورت است. برای جلوگیری از ایجاد سایه، نور در زمان مطالعه نباید تنها از یک جهت بتابد. بنابراین بهتر است میز کار و مطالعه در مقابل پنجره با آفتاب مستقیم باشد و اگر از چراغ برای نورپردازی استفاده می‌شود، به گونه‌ای نور تابانده شود که سایه به وجود نیاید.

محیط باید به گونه‌ای نورپردازی شود که بیشترین تشابه را با نور طبیعی داشته باشد. مناسب‌ترین رنگ نور برای زمان مطالعه، سفید طبیعی است. دمای رنگ نور سفید طبیعی تقریباً معادل محدوده دمای 4000 تا 5000 درجه کلوین است و باعث افزایش تمرکز می‌شود.

مطالعه در نور مناسب چه فوایدی دارد؟

مهمترین مزیت نور مناسب، کاهش خستگی چشم است. اگر نور کافی و مناسب باشد، مردمک‌های چشم دیگر مجبور به گشاد شدن نیستند تا نور بیشتری دریافت کنند و در نتیجه احتمال خستگی چشم کاهش می‌یابد و راندمان افزایش پیدا می‌کند.

نور مناسب یک فضای آرام و کارآمد برای یادگیری ایجاد می‌کند. نورپردازی صحیح اتاق کار و مطالعه، سطح حواس پرتی‌های خارجی را کاهش می‌دهد. مغز در یک فضای آرام، بر روی داده‌هایی که می‌خواند تمرکز بیشتری دارد و به احتمال زیاد آنچه را که می‌خواند را بهتر یاد می‌گیرد و به یاد می‌آورد.

آیا لامپ ال ای دی برای مطالعه مناسب است؟

لامپ ال ای دی مزیت‌های بسیاری در مقایسه با مدل‌های قدیمی مانند رشته‌ای دارد. ال ای دی اثر حرارتی ندارد و دما را افزایش نمی‌دهد، مصرف انرژی کمتر، طول عمر بالاتر (20000 تا 50000 ساعت) و ساختار مقاوم‌تر (بدون فیلامنت و شیشه شکننده) در مقایسه با انواع قدیمی‌تر دارد. یکی از مزایای لامپ ال ای دی، امکان تنظیم رنگ نور است. بنابراین با توجه به کاربرد و سلیقه می‌توان رنگ‌های متفاوتی را انتخاب کرد. LED طول موج رنگ آبی دارد که باعث هوشیاری افراد و مانع از خواب آلودگی می‌شود. یک لامپ ال ای دی با رنگ نور سفید طبیعی بهترین انتخاب برای چراغ مطالعه و اداری است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


05134373343 :مشاوره رایگان